Педагогічний словник
Творчість – діяльність, що породжує нове, яке відрізняється неповторністю, оригінальністю і підкреслює індивідуальну особистість людини.
Творчість — процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні і духовні цінності або підсумок створення суб'єктивно нового. Основний критерій, що відрізняє творчість від виготовлення (виробництва) унікальність його результату.
Креативність [лат. creatio — творити] — рівень творчої обдарованості; здібність до творчості.
Креативність – творчі можливості людини, які виявляються у сприйнятливості до нового, у дивергентному мисленні (тобто в знаходженні неочікуваних рішень), у здатності до пошуку
Здібності – це можливості людини до виконання діяльності. У якій би формі не визначали здібності у центрі уваги буде діяльність. Великі можливості до виконання діяльності – це й великі здібності. Рівень здібностей, вищий за середній, свідчить про обдарованість
Обдарованість – це сукупність здібностей, які дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності.
Обдарованість - взаємодія трьох груп якостей: інтелектуальних здібностей,вищих від середнього рівня, великої захопленості завданням, що виконується і високим рівнем креативності
· Інтелектуальний компонент: людина має вищі, в порівнянні з іншими інтелектуальні здібності, творчі можливості і прояви, глибину і не традиційність мислення, мають активну потребу в пізнанні, відчувають радість від розумової праці.
· Креативний компонент: високий рівень розвитку творчої уяви, її оригінальність і продуктивність, нестандартне мислення, несхожі на інші погляди на світ, незалежність у судженнях, зневага до умовностей, експериментальні вміння.
· Мотиваційний компонент: високий рівень пізнавальної та дослідницької активності.
Творчість – необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і розкриття себе як особистості. Творчість є основою формування педагогічної талановитості вчителя.
Креативність є характерною ознакою творчої особистості, спроможної реалізувати свій творчий потенціал за власною ініціативою і з вибором відповідних засобів
Рівні педагогічної творчості:
- стихійне самовдосконалення;
- планова раціоналізація;
- оптимізація процесів та результатів праці;
- професійне становлення.
Форми виявлення творчих сил вчителя:ü творче самопочуття,
- творче натхнення,
- творчий пошук чи експеримент,
- творча педагогічка діяльність,
- науково-дослідна діяльність.
Особливості педагогічної творчості:
· обмеженість часу,
· необхідність завжди давати позитивні результати,
· публічність умов творчості,
· співтворчість усіх учасників процесу
Критерії майстерності педагога:
· доцільність (за спрямованістю),
· продуктивність (за результатами),
· діалогічність (характер взаємодії з усіма учасниками процесу),
· оптимальність (у виборі засобів),
· творчість (за змістом діяльності).
Рівні педагогічної майстерності:
- елементарний,
- базовий,
- творчий.
Шляхи формування педагогічної майстерності:
самовиховання загальної та педагогічної культури (потреба самопізнання, планування, реалізація, контроль, корекція),
засвоєння професійних знань, умінь, навичок;
громадська активність;
педагогічна практика;
вивчення передового педагогічного досвіду.
|